Microsoft en Yahoo samen

Bing en Yahoo

Bing en Yahoo

Microsoft en Yahoo hebben een tien jaar durende samenwerkingsovereenkomst op zoekgebied gesloten. Bing, de zoekmachine van Microsoft, zal die van Yahoo vervangen en de beide bedrijven gaan de inkomsten onderling verdelen.

Microsoft krijgt voor de komende  tien jaar een licentie op Yahoos zoektechnologie, waarmee het zijn eigen Bing-platform kan verbeteren. Op de sites met een geïntegreerde Yahoo-zoekmachine wordt Bing geïmplementeerd, waarbij Yahoo het uiterlijk van de pagina en de zoekmogelijkheid blijft bepalen. Onderdeel van de overeenkomst is verder dat Yahoo wereldwijd de verkoop van advertenties aan grote afnemers van beide bedrijven gaat afhandelen. De twee houden voor de rest van hun advertentieverkoop hun eigen afdelingen aan.

Microsoft gaat Yahoo betalen voor het internetverkeer dat Bing via de sites van Yahoo en zijn partners binnenhaalt. Voor de eerste vijf jaar zal Microsoft 88 procent van de omzet die via de Yahoo-sites wordt binnengehaald, doorsluizen naar Yahoo. Dat bedrijf verwacht dat de deal voor een omzetgroei van 500 miljoen dollar en een kostenreductie  van 200 miljoen dollar zal zorgen.

Beide bedrijven benadrukken dat ze elkaar ‘krachtig’ blijven beconcurreren op het gebied van andere webdiensten, e-mail, instant messaging en andere gebieden. “Met deze overeenkomst met Yahoo, zorgen we voor meer innovatie bij zoekdiensten, meer waarde voor de adverteerders, en een serieus alternatief voor de consument in een markt die momenteel wordt gedomineerd door een enkel bedrijf”, zo verwees Microsoft-ceo Steve Ballmer bij de bekendmaking naar Google.

De verwijzingen naar de dominantie van Google zijn waarschijnlijk bedoeld om te benadrukken dat het samenwerkingsverband niet leidt tot het van de markt drukken van concurrenten, maar desondanks zal het ongetwijfeld op een grondig onderzoek van de diverse mededingingswaakhonden kunnen rekenen. Google krijgt door de overeenkomst in ieder geval te maken met fikse concurrentie op een markt waar het vrijwel alleenheerser was.

Met de overeenkomst komt een einde aan anderhalf jaar van moeizaam onderhandelen tussen Yahoo en Microsoft. In februari van 2008 deed Microsoft een bod op Yahoo. Ondanks maanden van gesprekken ging die overname niet door en ook onderhandelingen over een overeenkomst op zoekgebied liepen meerdere malen stuk. Beide bedrijven blijken het idee voor omvangrijke samenwerking nu echter nooit geheel te hebben losgelaten. “Deze overeenkomst biedt vrachtladingen waarde voor Yahoo, voor onze gebruikers en voor de industrie”, zei een tevreden Ballmer.